علم پشت چرا موسیقی باعث می شود احساس خوبی داشته باشیم
نوشته شده توسط : محمد

مطالعات نشان داده است که قطعات خاصی از موسیقی کلاسیک بر همه تأثیر یکسانی خواهد داشت. آنها بدون در نظر گرفتن تجربه موسیقی قبلی یا ترجیح قبلی باعث ایجاد همان تغییرات در مغز می شوند. البته همه متفاوت هستند و موسیقی باعث می شود که ما مطابق سلیقه و آشنایی خودمان پاسخ دهیم. لذت ما فقط به این بستگی دارد که دوست داشته باشیم یا نه. با این حال ، این تحقیقات نشان داده است که برخی از موسیقی باعث می شود که مغز ما به اتفاق آرا پاسخ دهد و یک تجربه جهانی به افراد می دهد ، به خصوص وقتی که همزمان با یک کنسرت ارکسترال از آن لذت ببرید.

دانشمندان علوم اعصاب دکتر والوری سلیمپور و دکتر رابرت زاتور تحقیقاتی را با استفاده از اسکنهای PET (توموگرافی انتشار پوزیترون) انجام دادند تا در هنگام گوش دادن به آهنگهای مورد علاقه خود ، رهاسازی دوپامین در مغز را تشخیص دهند. آنها بعداً از MRI ​​(تصویربرداری با رزونانس مغناطیسی) برای مشاهده مرکز لذت مغز که در آن دوپامین آزاد می شود استفاده کردند و سپس ارتباط آن با مناطق دیگر مغز در ارتباط با احساسات ، یادگیری ، حافظه و تصمیم گیری را ترسیم کردند. این ارتباطات جالب ترین مکاشفه بود.

مرکز لذت مغز پیش بینی می کند که براساس ارتباطی که با سایر قسمت های مغز ما ایجاد می کند ، مطابق آنچه مغز ما "برنامه ریزی" می کند ، پادشاه موسیقی از آن لذت خواهیم برد.

"این پاداش را كه از یك قطعه موسیقی خاص بر اساس انواع موسیقی مشابهی كه قبلاً شنیده اید احساس خواهید كرد. اگر دوست دارید آن را بهتر از پیش بینی کنید ، آن را به عنوان یک لذت شدید ثبت می کند. اگر احساس بدتر از پیش بینی شده می کنید ، احساس بی حوصلگی یا ناامیدی می کنید. »ویرجینیا هیوز ، نشنال جئوگرافیک

موسیقی جدید متناسب با سلیقه های موسیقی گذشته ما در الگویی است که در مغز ترسیم شده اند. این نه تنها به این دلیل که آشنا است ، لذت بخش است ، بلکه فقط به اندازه کافی منحرف می شود تا احساس جدید و هیجان انگیز شود. به نظر نمی رسد تکراری باشد.

بنابراین موسیقی می تواند به عنوان تقویت کننده خلقی یا آسانسور استفاده شود. برای دل شکسته ، یک آهنگ غم انگیز همدلانه و معتبر است. این یک مجله انگیزه برای اجبار تکمیل دنیوی ترین کارها است. روشهای زیادی برای شرکت و استفاده از موسیقی وجود دارد و تجربه موسیقی و گسترش آن می تواند به سفر خود کشف شود ، مانند هر شکل هنری ، در موسیقی ما انسانیت خود را می بینیم.
بهش گوش کن.
رادیو را بگذارید ، سوابق قدیمی خود را بیرون بیاورید ، دستگاه خود را وصل کنید. هر کاری که انجام می دهید ، موسیقی می تواند در پس زمینه یا پیش زمینه حضور داشته باشد. مثلا؛ هنگام شستن ماشین به چیزی پر انرژی گوش دهید. برخی از موسیقی کلاسیک که به نرمی در پس زمینه پخش می شوند تعارف خوبی برای خواندن یا مطالعه است.

درستش کن.
یک ساز بازی کنید. اگر نمی دانید چگونه بداهه یا بهتر است ، یاد بگیرید. هیچ وقت خیلی دیر نیست و حتی بدون آموزش و آموزش رسمی خواندن موسیقی ، هر کسی می تواند موسیقی خود را تنظیم کرده و پیچیدگی های یک ساز را بیاموزد. اگر ریتم یا چیز پیچیده تری مانند پیانو یا گیتار را با دروس رسمی دارید ، از سازهای کوبه ای ساده مانند بونگو یا تبرین استفاده کنید. و آواز بخوان آواز قلب خود را بیرون. در دوش یا ماشین ، به فرزندانتان. کارائوکه کنید ، آهنگ درست کنید و با آهنگهایی که می شناسید و دوست دارید ، آواز بخوانید. آواز خواندن یک استرس فوق العاده است و می تواند بسیار مراقبه باشد. آن را درک کنید.
یادگیری خواندن و درک موسیقی ، ترکیب آهنگ ، ملودی ، متن ترانه ، سبک های مختلف - لیست بی پایان است. کاوش موسیقی را می توان با توجه به علایق شخصی شما تعیین کرد. شاید تاریخ موسیقی ، ثروت شما باشد یا در کلاس کلاسیک تلقی شود. بیوگرافی های نوازندگان یا هنرمندان مورد علاقه خود را بخوانید ، آنها همیشه بسیار جذاب هستند.

جهانی شوید.
در مورد سبک ها و سازهای موسیقی از سراسر جهان اطلاعات کسب کنید و آنها را امتحان کنید و شاهد باشید. موسیقی راهی شگفت انگیز برای یادگیری در مورد یک فرهنگ در هنگام مسافرت است. سعی کنید هر بار که در خارج از کشور هستید یک نمایش یا کنسرت سنتی را ببینید و افق موسیقی خود را گسترش دهید.




:: بازدید از این مطلب : 163
|
امتیاز مطلب : 15
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
تاریخ انتشار : پنج شنبه 5 دی 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: